The Great Ocean Road and further South - Reisverslag uit Gawler, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu The Great Ocean Road and further South - Reisverslag uit Gawler, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

The Great Ocean Road and further South

Door: Leonie, Chiel en Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

18 Mei 2014 | Australië, Gawler

En dan is het zover: we beginnen aan the Great Ocean Road! De Great Ocean Road begint met een boog. Dit is een monument om de Victorianen die hun land hebben gediend in de Eerste Wereldoorlog te herdenken. In 1917 is de Great Ocean Road Trust opgericht, door burgers, om werk te creëren voor de mannen die terugkeerden van de oorlog. Zo’n 3000 man hebben gewerkt aan the Great Ocean Road met pikhouweel en schep. Daarna is de weg overgenomen door de overheid in 1936 en is de weg verder afgemaakt. De Great Ocean Road loopt nu van Torquay naar Nelson en is 241km lang.

The Great Ocean Road volgt de contouren van het landschap – langs de kust, vanaf de weg kunnen we zo het strand op lopen en we klimmen omhoog in de kliffen waardoor we uitzicht hebben op de Great Southern Ocean. Onderweg zien we koala’s, echidna en zeeleeuwen. We bezoeken the Lighthouse, die in gebruik is sinds 1848, en daarna rijden we naar de Giants in Maits Rest. Dit zijn Mountain Ash bomen die groter kunnen worden dan 100 meter! Daarna zien we de Twelve Apostels wat inmiddels nog 8 rotsen zijn die in het water staan en we zien nog meer mooie rotsformaties in de zee. Prachtig!

Daarna rijden we door naar Grampians NP waar we in een cabin verblijven en uitzicht hebben op een veld vol met kaketoes, emoes en kangoeroes. We hebben een erg mooie route gelopen door the Grand Canyon en the Pinnacles. De route was erg stijl, over rotsen zijn we helemaal naar boven geklommen en geklauterd. Maar de omgeving was weer prachtig.

De volgende dag rijden we naar Freeling, waar we de homestead en pub van Mcleod´s Daughters bezoeken. In 1836 zijn Britse kolonisten in South Australia gekomen en één van deze kolonisten was Stephen King. In 1839 is hij op het schip de Orleana aangekomen in Australië en kocht een stuk grond ten noorden van de Para Rivier. Zijn eerste huis was een klein stenen huis wat Mincalta heette. Stephen King was een geleerde, succesvolle man en in 1856 liet hij nog een huis bouwen met twee verdiepingen om zijn succes en status te laten zien. Dit werd Kingsford, de homestead uit Mcleod´s Daughters.
Wij zijn eerst naar Kapunda gereden, in de serie is dit de stad Fisher. Vervolgens door naar Freeling ´Home of McLeod´s daughters´, dit is Gungellan in de serie. Hier vinden wij onder andere de Truckstop en de Gungellan Pub, ook staat hier nu de windmolen met badkuip als herinnering aan de opnames van McLeods Daughters in deze regio. Op zondag hebben we Drovers Run bezocht. Drovers Run is nu een erg luxe bed and breakfast geworden. Het leek ons leuk om hier een nacht te verblijven maar $900,- is toch net even wat boven ons budget…

's Middags hebben we een wijnproeverij gehad met een heerlijke hapjesschaal bij Te-Aro Estate, heerlijk! We hebben een fles rode en witte wijn meegenomen waar wij vanavond heerlijk van kunnen gaan genieten bij de tent voordat we de outback in gaan!

• 18 Mei 2014 - 10:08

Bert Vorenkamp:

Top!! Mooi verhaal! Steak weer naar " het warme noorden" , ook wel weer lekker denk ik .

• 18 Mei 2014 - 10:14

Charlotte:

Wat ontzettend gaaf!

• 18 Mei 2014 - 10:27

Rein En Anneke:

Top!! We konden aftellen dit keer tot dat het verslag te lezen was! We hadden net een rondleiding over de camping en even weer alle koppies in het echt gezien via Face-time, Renée met laptop op schoot , werken aan de laatste alinea van het verslag, heeeerlijk om ook dat af en toe te kunnen doen met jullie!! En wat opnieuw een geweldig verhaal, zo mooi, met alle inn's en out's, schitterende foto's !! Een genot voor ons om zo mee te kunnen genieten! En nu op naar de Stuart Highway, de warmte in, pyjama's inruilen voor kleine niemendalletjes, haha! En toch hebben jullie steeds super weer gehad gelukkig! Goeie reis, op naar Alice Springs, verstand bij de weg!! Dikke kus, alle liefs voor jullie XXX

• 18 Mei 2014 - 10:58

Gretha :

Wat weer een leuk verhaal zo op de zondagmorgen en leuke foto's. Nu op naar Alice Springs het grote Aboriginalland.

• 18 Mei 2014 - 11:22

Collin,jannie,leonie,jasper,anna:

Lekker zondagochtend buiten zitten laptop op schoot en weer even een stukje mee op reis door Australië. Geweldig. Geniet en tot volgende week. XXX

• 18 Mei 2014 - 11:33

Inge:

Iedere keer weer leuk om jullie verslagen te lezen! Kijk alweer uit naar de volgende. En wat een mooie foto's weer. Liefs

• 18 Mei 2014 - 11:38

Miny:

Grappig om jullie te zien op al die bekende plekjes uit de serie! En eh..........die overnachting sponsor ik niet hoor!

• 18 Mei 2014 - 11:43

Miny:

Maar de helft van mijn reactie is geplaatst.
    De Great Ocean road lijkt me ook super om te rijden! Prachtige plaatjes. Net zoals alles wat jullie tot nu toe hebben gezien en gedaan!
    Weer een leuk verhaal en mooie foto's. Weten jullie zeker dat ik de hansopjes niet mag plaatsen? Haha!
    Ook lekker dat het weer wat warmer wordt! Op naar Alice Springs.
    Liefs! Xx

• 18 Mei 2014 - 14:30

Lianne En Robert:

Leuk!! Verslag op zondag.. Wakker gebeld op zondagochtend! Heerlijk om te horen, te lezen en te zien dat jullie zo genieten!! Dikke kus

• 18 Mei 2014 - 14:49

Gerrie:

Wat weer een prachtig verhaal en wat een mooie foto's.
    Het is genieten om jullie verslag te lezen en vooral alles uit de serie mclouds daughters vondt ik een geweldige serie en nu zien we jullie daar zo staan jullie zouden zo mee kunnen spelen en heel erg bedankt voor jullie mooie kaart en tot gauw groetjes gerrie

• 18 Mei 2014 - 20:41

Harrie En Egbertha:

Wat weer een prachtig verslag en mooie foto's. De zwart wit foto's op fb zijn ook erg mooi. Heel herkenbare plaatjes van de serie. Fijn te horen en lezen dat jullie genieten en heel veel dingen zien, doen en meemaken. Liefs van ons!

• 19 Mei 2014 - 10:53

De Jonges Uut Eel:

He hallo alledrie,

Erik (klaar met zijn examen en dus veel vrije tijd) en ik hebben jullie verslag weer met heel veel plezier gelezen en genoten van de vele foto`s. Weer prachtig om te zien. Blijf genieten jullie en wij wachten weer op jullie volgend verhaal. Tabee

• 19 Mei 2014 - 14:29

Miriam:

Wat een prachtige foto's!
    En wat doen jullie veel! Echt super tof om jullie zo te volgen.

• 19 Mei 2014 - 21:44

Dina:

Wat een geweldig mooie reis maken jullie!
    Schitterende foto's van al die mooie dieren en wat een prachtige omgeving!
    Inderdaad leuk om jullie zo te volgen.