Our Ozzie Way of Life - Reisverslag uit Orroroo, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu Our Ozzie Way of Life - Reisverslag uit Orroroo, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

Our Ozzie Way of Life

Door: Leonie, Chiel en Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

23 Mei 2014 | Australië, Orroroo

Inmiddels zijn we alweer op de helft van onze reis en hebben we al dik 11.000km gereden door Queensland, New South Wales, Victoria en South Australia. Met onze Ford Falcon hebben we inmiddels al drie keer de garage bezocht. We hebben al een nieuwe accu, nieuwe ruitenwissers en nieuwe banden, maar hij brengt ons nog steeds overal heen! Straks weer verder naar the Northern Territory en West Australia. We rijden natuurlijk heel wat kilometers en hebben al onze favoriete ‘on the road music’: The Common Linnets – Calm after the storm, Ed Sheeran – I see fire, Willie Nelson – On the road again, Coldplay – Magic en onze country cd.

Onze boodschappen doen we bij de Woolworths, Coles of bij een ‘general store’ in de kleinere dorpjes. Voor onze outback trip hebben we een hele voorraad blikvoer aangeschaft: fruit in blik, witte bonen in tomatensaus, tomatensoep en pesto pasta.

Onze favoriete winkel is toch wel de K-Mart. Daar is echt alles te koop voor een prikkie. Te verleidelijk om daar rond te lopen. Zo komen we ook aan onze tostiapparaat voor $7,50. In bijna elke stad zijn hele grote overdekte winkelcomplexen te vinden.
In de bottle shops kopen we ons drinken. In elk dorpje of stadje is ook wel een bottle shop te vinden. Vaak kan je er zo met de auto doorheen rijden en hoef je niet eens uit te stappen. Hier kopen wij ook het ijs voor in onze koelbox. Verder komen we veel bij de Mac waar we dan even internetten en onze verhalen en foto’s uploaden.

Het links rijden zijn wij inmiddels al helemaal gewend. In het begin wel vaak de ruitenwissers aan gedaan in plaats van de richtingaanwijzer…
Je rijd hier gemiddeld 80-100km per uur en dat is ook hard genoeg. Dan kunnen we ook nog lekker om ons heen kijken. Inhalen is ook super makkelijk, ze hebben hier overal ‘overtaking lanes’. Auto’s die langzaam rijden kunnen een baan naar links en je kan ze zo inhalen.
Wanneer je hier op de snelweg rijdt voelt het nog steeds niet echt als een snelweg. Vaak heb je nog steeds hele mooie uitzichten, tot dat je bij de steden komt.. Overal staan aan de kant van de weg borden dat je elke keer goed moet uitrusten: ‘Rest or rest in peace’. Je bent vaak alleen op de weg, rijdt honderden kilometers alleen maar rechtdoor en iedereen groet je onderweg. Het rijden in het donker proberen we te vermijden in verband met de kangoeroes. We hebben al één keer bijna een kangoeroe voor de auto gehad, en kangoeroes zijn best groot…

Een Ford Falcon lijkt best groot maar de achterbak zit zo vol. We proberen alles achterin te houden zodat je op de achterbank lekker languit kan liggen. De koelbox staat achter de chauffeursstoel. We hebben drie grote opbergdozen gekocht: in één zit al ons eten, in één alle borden, kopjes, bestek, etc. en in de laatste grote zitten al onze souvenirs. Dan hebben we onze drie grote tassen met kleren nog achterin, een grote watertank, een tank benzine, tas met opladers en verlengsnoer, afwasteil, luchtbedden, slaapzakken, kussentjes, drinken (water, cola en bier), cookers, tent, stoeltjes en tafeltje erbovenop en de achterbak is vol!

We proberen elke dag rond 3-4 uur een camping op te zoeken zodat we onze tent nog kunnen opzetten voordat het donker wordt. Wanneer we geen camping kunnen vinden kan het zomaar zijn dat we best weer wat kilometers moeten rijden, dus handig om op tijd te gaan beginnen met zoeken. Het wordt hier nu rond half 6 – 6 uur donker. We hebben inmiddels allemaal onze taken bij het opzetten van de tent. Eén doet de luchtbedden, één slaat de haringen in de grond en één doet de stokken. Dan samen de buitentent erom, slaapspullen erin en klaar! Op elke camping is een barbecue/keuken te vinden. Hier kan je gezellig koken en zitten eten aan een picknicktafel of we gebruiken onze campingcookers. Chiel is onze kok.
Omdat wij in het laagseizoen op de campings zijn, wij kiezen vaak de kleinere campings, zijn mensen vaak erg druk met onze bezig. We krijgen allemaal tips, ze vragen of wij een vuurtje willen maken want dan brengen ze ons hout en noem maar op. Heel erg leuk!

Kamperen is ons gelukt tot de Blue Mountains. Toen werden de nachten echt te koud en hebben we overnacht in cabins. Halverwege South Australia zijn we weer begonnen met kamperen. ’s Avonds zijn we meestal aan het kaarten, even gezellig wat drinken, kijken we een filmpje of zitten gezellig bij een vuurtje. In heel Australie wordt je echt gek van de ‘mosquitoes’. Daarom hebben wij altijd een voorraad Bushman’s Plus deet die ons beschermt tegen de neefjes. Op het moment zijn we helemaal in de ban van the Hobbit en Lord of the Rings. Hele gave films. We hebben zelfs de boeken al gekocht, bij de K-Mart natuurlijk!

• 23 Mei 2014 - 09:19

Rein En Anneke:

Dit is OOK een reisverslag, jullie dagelijkse rituelen !! Fijn om te lezen, goed om te horen dat het goed gaat met jullie drieën , al gaat dat niet altijd van zelf!! Jullie doen in iedergeval veel moeite met elkaar om jullie reis te doen slagen, om er een onvergetelijk avontuur van te maken!! En daar genieten wij hier thuis enorm van, we reizen mee, via internet en telefoon!! Kinderen geniet ervan!! Veel liefs xxx

• 23 Mei 2014 - 09:24

Mama:

Oh ja, was even iets vergeten; wat zullen Gerrie en Hennie blij zijn met jullie PROMOTIE - STUNT voor ons idd onmisbaar Kaashuus!! Hahaha geweldig!! Kus xxx

• 23 Mei 2014 - 09:31

Opa & Oma :

al weer een mooi verhaal gelezen onder het koffie drinken om 9.30 uur en leuke foto,s gezien om een indruk te krijgen hoe jullie daar leven .volgende keer nog een grotere auto huren ,veel plezier en groeten van ons.

• 23 Mei 2014 - 09:34

Greet Oosterhuis:

Hallo "trotters",

Mooi, dit is wat ik ook graag lees. Ik zie het zo voor me, heel herkenbaar.Muziek tip: the Waifs! Echt goed voor op de outback tracks!
    Neem vooral de tijd in Kakadu NP!
    Wij maken ons op voor H&P en na H hebben wij er ook twee maanden opzitten en maken we plannen voor het najaar. Onze Tasmaanse vrienden, Linda en Peter komen met hun dochters in juli 2015 naar ons! leuk om naar uit te kijken. Tot de volgende keer.

• 23 Mei 2014 - 09:35

Gerrie:

Wat weer een mooi verhaal fijn om te horen dat jullie het kaashuus missen mooie reklame voor ons zijn we blij mee ha ha ha en wat weer een mooie foto's je kunt zien dat jullie het echt naar jullie zin hebben mooi om te zien ik verheug me weer op het volgende verslag tot gauw groetjes gerrie

• 23 Mei 2014 - 09:39

Jannie Jobing:

Een reisverslag op vrijdag dat zijn we niet gewend. Eentje met de ins en outs van jullie leventje daar. Leuk om te lezen. Veel plezier en wij wachten weer op de volgende. XXX

Bert V:

Grappig, een inside story. Dat blikvoer komt mij bekent voor van mijn reis door Engeland en Schotland, met aernold, toen ik 17 was.

• 23 Mei 2014 - 11:40

Bert V:

excuus ! 4e keer lukte niet.

• 23 Mei 2014 - 12:01

Tanja Kamps:

Hey lieve girls en boy!
    Wat een belevenis, jullie reis! Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien!
    Ik wens jullie nog heel veel moois en let the good times roll.....
    Liefs Tanja

• 23 Mei 2014 - 13:19

Martijn Anemaat:

Mooi verhaal! Leuk om te lezen hoe jullie dagelijks 'overleven' :) Maar wel jammer dat mijn muzikale bijdrage dan weer niet tussen jullie favoriete liedjes staat... :p Wel leuk om te lezen dat Lord Of The Rings favoriet is, zal Arwen blij mee zijn :)

Veel plezier maar weer en tot schrijfs!

• 23 Mei 2014 - 13:20

Gretha:

Zomaar een nieuw verslag op de vrijdag. Ja de voorraad blikken komt mij ook bekent voor meestal neem je teveel mee, maar hongel hebben is optie och en het paste zo te zien gemakkelijk in de auto ruimte genoeg ha ha. Veel plezier Egbert en Gretha

• 23 Mei 2014 - 19:55

Johan En Marjan:

Lieve drie. Wat fijn om jullie zo te zien genieten en op jullie manier: te overleven :). Wij zien en lezen hier de mooiste ( en soms minder mooie : autopech) verhalen en foto`s en weten zeker dat dit een reis voor jullie wordt die nog heel vaak in kleine details even wordt genoemd. Goede reis verder en GENIET.
    Liefs van ons XXX