En we zijn in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu En we zijn in Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

En we zijn in Sydney!

Door: Leonie, Chiel & Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

04 Mei 2014 | Australië, Sydney

Van Lismore rijden we naar Glen Innes en wanen we ons echt even in Wales. De bomen kleuren hier rood, geel, bruin en groen. We rijden de herfst tegemoet. In dit stadje bezoeken we de Australian Standing Stones die daar zijn neergezet om aan te tonen dat het stadje in 1838 door de Kelten, voornamelijk Schotten, is opgebouwd. Daarna rijden we door naar Mount Kaputar National Park, dit landschap is ontstaan door vulkanische activiteiten 17 -21 miljoen jaar geleden. Hier bekijken we de Sawn Rocks: een geologische formatie wat ‘organ-piping’ heet, ontstaan door gesmolten lava. Heel bijzonder om te zien. Wanneer we weer in de auto onderweg zijn spotten we nog een vos!

Vervolgens rijden we weer door naar Barraba en komen we terecht bij Bobby Richardson van Barraba Caravan Park, een man van bijna 73 jaar die ons trots zijn hele, maar dan ook echt de hele camping laat zien ondanks dat wij maar 1 nacht blijven. Hij heeft de camping zelf opgebouwd en is nog steeds druk bezig om de cabins te verbouwen. Hij verteld ons zijn hele levensverhaal; hij komt oorspronkelijk uit Sydney, maar is vanwege de oorlog door zijn moeder in de trein naar Adelaide gebracht waar hij door zijn opa en oma met paard en wagen werd opgehaald. Hij heeft daar tot zijn negende gewoond en daarna hebben zijn ouders hem daar met tegenzin weer opgehaald. De volgende dag vertrekken wij weer en geeft hij ons een sticker mee: Bobby Richardson is the man to talk to – sorry – listen to. But if you’re going past – DONT. Daar zijn wij inderdaad achter gekomen dat je alleen naar hem moet luisteren.

Nu zijn we weer onderweg naar Hunters Valley en komen we terecht bij Yengo National Park. We gaan hier op een camping staan waar we volgens de ‘honesty system’ moeten betalen. Er liggen briefjes waar je je gegevens kan invullen, je doet geld in een envelopje en gooit het in de ton. We staan er helemaal alleen... We gaan direct hout zoeken in het bos om een vuurtje te maken en hebben een gezellig avond. Totdat we gaan slapen en allemaal enge geluiden horen.. maar gelukkig hebben we de nacht overleefd. We hebben zelfs nog een ‘sugar glider’ gezien!

Daarna gaan we naar the Blue Mountains. We hebben hier een cabin gehuurd voor twee dagen. Even lekker genieten van de luxe en lekker warm slapen. Hoe verder we naar het zuiden gaan, hoe kouder de nachten worden.. Waarom zijn de Blue Mountains blauw? Wat is de oorzaak van deze diepe, intense blauwe kleur?
Dit komt door een optisch fenomeen wat ‘Rayleigh scattering’ heet. Dit effect zorgt ervoor dat de lichtstralen die van invloed zijn op kleine deeltjes worden verspreid in verschillende richtingen. Omdat er altijd kleine stofdeeltjes, waterdruppels, luchtmoleculen en dergelijke in de atmosfeer zijn en deze stralen van zonlicht ontvangen lijken de bergen van een afstand blauw.

De volgende dag gaan we naar de Jonolan Caves waar we de Orient Cave hebben bekeken. Jenolan is een van de werelds oudste grotsystemen in de wereld, 340 miljoen jaar oud. De grotten hebben een speciale betekenis voor de Gundungurra people die het ‘Binomi’ of ‘Bin-oo-mur’ noemen. Volgens de dreamtime story zijn de Jenolan Caves ontstaan tijdens een ruzie tussen twee voorouders ‘creator spirits’: Gurgantach, een palingachtig figuur en Mirragan, een grote kat. Tijdens de ruzie zijn de grotten ontstaan. Een voorouder van Gundungurra, Billy Lynch, vertelde in het begin van de 20ste eeuw dat de oudere Aboriginals de weg in de grotten kenden. Daarna werden zieke mensen naar het water in de grotten gebracht omdat men dacht dat dit water helende krachten heeft.

’s Middags gaan we naar ‘the three sisters’. Drie zussen: Meehni, Wimlah en Gunnedoo leefden met de Gundungurra people in de Jamison Valley. Ze waren verliefd op drie broers van de stam, de Dharruk people, die naast hun leefden, maar een huwelijk was verboden. De broers waren krijgers en besloten de zussen met kracht in hun bezit te krijgen. Daarom heeft Kuradjuri (de slimme man) van de Gundungurra people besloten om de zussen in steen te veranderen. Hij zou de zussen weer terug veranderen zodra het gevaar was geweken maar helaas is Kuradjuri omgekomen in het gevecht en het is niemand anders gelukt om de zussen terug te veranderen naar hun originele vorm. Wij hebben de zussen bezocht maar ons is het helaas ook niet gelukt…

Daarna bezoeken we Sydney nadat we ’s ochtends nog een cache hebben opgehaald in rotsen van de Blue Mountains, op onze slippers. Het was een zware tocht, we waren bijna verdwaald maar we hebben de cache gevonden. Aangekomen in Sydney lopen we direct naar het Opera House en de Harbour Bridge. Leuk om het in het echt te zien! De volgende dag hebben we lekker de toerist uitgehangen op de hop on hop of bus en hebben de ferry naar Manly genomen om bij Marlies op bezoek te gaan. We hebben zeker een geslaagd weekend gehad in Sydney!!

• 04 Mei 2014 - 06:52

Robert En Lianne:

Geweldig! Weer een leuk verhaal! En gister nog even gebeld, super! Blijven genieten samen en weer een fijne avond! Veel liefs ons

• 04 Mei 2014 - 06:54

Greet Oosterhuis:

Blue Mountains, herinner me dat het er stervens koud is als de zon onder is gegaan. Wij waren blij met de "niet geplande huur" van een campertje. Verstandig dat jullie een cabin gehuurd hebben. Af en toe mag je jezelf wel verwennen.

• 04 Mei 2014 - 08:41

Gretha:

Zondagmorgen, koffie zetten ,broodje smeren, Laptop aan en ja hoor weer zo'n mooi verhaal.
    Ja Sydney zo'n mooie stad wij hebben ook de hop on hop of bus gedaan, trouwens dat doen we vaak in iedere grote stad dan is ideaal. Maar er zijn al weer 5 weken om wat gaat het snel hè. Ga heel veel genieten en have fun tot volgende week zondag.

• 04 Mei 2014 - 08:55

Bert Vorenkamp:

Grappig verhaal van de campingeigenaar. Dat zijn toch wel de leuke momenten. De verhalen van de locals. Mooi dat jullie zoveel leuke dingen zien. Ik zal de sugar glider even googelen want die komt in drenthe weinig voor volgens mij.
    Have fun and be carefull outthere !

• 04 Mei 2014 - 09:35

Janine Torenbosch:

Wat een leuke verhalen en dan ook nog eens mooie foto's. Het is wel zichtbaar dat jullie erg genieten met elkaar. Is Chiel de vliegkilometers weer kwijt? Nu dapper met beide benen op de grond. Jullie ogen niet "lost" daar aan de andere kant van de wereld. Zag vrijdagavond wel een man met rode schoenzolen en een vrouw met poncho een beetje "lost" rondlopen in Assen.

• 04 Mei 2014 - 10:20

Miny:

Jullie allereerste vos gespot! Mooi hè, mooie kleuren! Het verhaal van Bobby Richardson was een Vernon Diggins moment! Altijd leuk hè?
    We zagen Penrith liggen op het kaartje, dit ligt ook in Wales (GB). Daar zijn we langs gereden. Zijn er in Australie ook verschillende dialecten?
    Goede reis verder en voorzichtig! Xx

• 04 Mei 2014 - 10:23

Miny:

Sneu voor die man en vrouw die "lost" rondliepen in Assen!

• 04 Mei 2014 - 10:23

Gerrie :

Wat weer een prachtig verhaal en wat een mooie foto's je kunt aan alles zien dat jullie genieten en ga daar nog maar even mee door we verheugen ons weer op het volgende verslag heel veel plezier en geniet er lekker van .groetjes gerrie

• 04 Mei 2014 - 10:34

Rein En Anneke:

Lieve kinderen, ook wij keken al weer uit naar "zondagochtend" ! Zo vroeg als Lianne was vandaag is ons even niet geluk!! Ha ha :) Wat zien jullie prachtige natuur , heel erg mooie dieren en geweldige steden ; Sydney !! Wat zullen we nog vaak horen, zolang Sydney op TV voorbij komt ; DAAR HEBBEN WIJ OOK GELOPEN !!!! Geniet van al het mooi's, en dat doen jullie zo te zien, te horen en te lezen !! Ps en niet te vaak op een afgelegen camping he! Oh nee.........dat doen jullie niet zo snel weer las ik toch " enge geluiden" haha !! Dikke kus, liefs van ons XXX

• 04 Mei 2014 - 11:47

De Kroeskopjes :) :

Lieve drie. Wat weer een mooi verhaal en foto`s. Jullie hebben straks een reis in de pocket waar je zo de plattelandsvrouwen een avond mee kan vermaken :). Het verhaal wordt zo boeiend weergegeven dat het een lust is om te lezen. De drie zussen daar zijn dus niet zo gezellig als de " drie gezusters "in Groningen. Chiel, Leonie en Renée. Goede reis verder, lekker genieten en wees voorzichtig. Liefs ons XXX

• 04 Mei 2014 - 12:26

Collin,jannie,leonie,jasper,anna:

Hoi, Hoi, weer met veel plezier jullie verhaal en foto's gelezen en gezien. We worden met de dag jaloezer. ;) ;) ;) Leuk dat jullie Australië nu ook op de geocache kaart hebben gezet. Dikke smok.

• 09 Mei 2014 - 14:46

Cobi Dekker:

Hallo,
    Net even alle reisverhalen achter elkaar gelezen.. Pff wat een prachtig mooi land en wat een leuke mensen! Tja die slang vind ik persoonlijk ook wat minder..Maar het is Wild life out there!!
    Doe voorzichtig en heel veel plezier...
    Lieve groet Cobi

• 11 Mei 2014 - 11:19

Joke:

Hallo 3 musketiers, weer heel wat gezien en meegemaakt! Wat een prachtig land, veel genieten dus. Ik heb jullie laatste 2 verslagen en de foto's met veel plezier gelezen en bekeken.

• 11 Mei 2014 - 19:20

De Jonge Uut Eel:

Met veel plezier lezen we jullie verhalen en genieten van de mooie foto`s. Still have fun together.
    We wachten op jullie volgende verslag met mooi plaatjes. Groet ons