Wildlife of Australia - Reisverslag uit Casino, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu Wildlife of Australia - Reisverslag uit Casino, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

Wildlife of Australia

Door: Chiel, Leonie & Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

27 April 2014 | Australië, Casino

Het was niet zo´n eind rijden naar Carnarvon National Park. We volgen de Carnarvon Highway en zien een steeds grotere rotsformatie verschijnen en moeten we linksaf slaan en komen in Carnarvon National Park. Echt een geweldig mooi park. De ene na de andere kangoeroe of walibi springt voorbij en we zien zelfs een varaan op een boom zitten die zich laat vallen en langzaam de bosjes in hobbelt. We hebben een route van 14 km gelopen door de kloof van Carnarvon National Park langs Moss Garden, Amphitheatre, Ward´s Garden en de Art Gallery. Door de kloof van Carnarvon National Park loopt één lange weg van 9,7 kilometer. Deze weg heeft allemaal zijwegen waar je op mooie plekken uitkomt. Bij Moss Garden zien we water van een zandstenen muur af stromen in een waterpoel. Alles is mooi bedekt met mos en varens. We lopen verder naar het Amphitheatre waar we door de muren van de kloof naar een 60m diepe kamer lopen, ontstaan door stromend water. Dan weer verder naar Ward´s Garden, een mooie kleine kloof met een stromend riviertje wat uitmondt in een kleine waterval omgeven door mooie varens. Als laatste lopen we naar de Art Gallery waar 2000 tekeningen zijn gemaakt door Aboriginals op een 62m lange zandstenen muur. Zo is een ´storyboard´ ontstaan. Elk symbool heeft een symbolische betekenis en doel. De tekeningen zijn gemaakt door de voorouders tijdens de ceremonies die daar hebben plaatsgevonden over hun tijd in Carnarvon National Park. Deze ‘storyboard’ gaat over Mundagurra. Er was een tijd dat de aarde plat en droog was zonder mogelijkheden. Mundagurra lag onder de grond met haar buik vol dieren. Op een dag, toen ze heel hard moest huilen, stormde ze uit de grond en liet ze alle dieren los. Mundagarra bewoog door het landschap en creëerde zo de kloof en de rivieren van Carnarvon.

Naga = Kijk; Gamu = Water; Karingbal = Mensen; Dhuwa = Leven

‘Our totem connects us through kinship with humans, the trees, the rivers, the land, all living things – we are inseperable. Gaze back along the sandstone panel – the story of our people. Look around at this landscape that sustains us all. Listen to the creek, feel the strong spirit of this land. The ancient story, it continues … ‘

De volgende dag gaan we door naar Brisbane. We komen daar aan via een vierbaans snelweg… in een hele drukke stad. We slapen daar 1 nacht in een hostel, bekijken ’s ochtends de stad en gaan gauw door naar een dorpje in Lemington National Park; Binna Burra. Hier lopen wij ook een mooie route van een kleine 10km. De naam Binna Burra is ontstaan door de bossen met strandbomen die in deze omgeving groeien. Het land was van de ‘Yugambeh people’. Zij leefden van het land en pakten alleen voedsel en materiaal wat zij nodig waren. Zij zagen de tekenen van de seizoenswisselingen in het landschap en wisten wanneer het de beste tijd was om te jagen of eetbare planten te verzamelen. Deze wijsheid werd doorgegeven aan volgende generaties via een lied:

‘Kambullum wongara, woojerie binging:
Woojooroo wongara, woojerie kunneeng.’
When the silky oak is in flower the turtles are fat
When ti-tree is in flower the mullet are fat.

Daarna rijden we naar Lismore waar we koala’s gaan zoeken. We moeten de koala’s vooral zoeken in de gum trees. Wanneer ze slapen zitten ze dicht bij de stam en wanneer ze aan het eten zijn zitten ze meestal aan het eind van een tak, vaak erg hoog in de bomen.

Koala’s worden gemiddeld 8-15 jaar. Een mannetjes koala weegt tussen de 7-8kg en een vrouwtje weegt 6-7kg. Een net geboren baby koala, een koala joey, is ongeveer net zo groot als een jelly bean: de ogen zijn gesloten, de oren zitten tegen het hoofd geplakt en ze hebben nog geen vacht. Koala joeys zitten ongeveer 6-8 maanden in de buidel bij de moeder. Gedurende deze eerste maanden krijgen ze een vacht en openen ze hun oogjes. De overige maanden van hun eerste levensjaar zitten ze veel bij hun moeders buik of rug. Koala’s eten eucalyptus bladeren, maar niet alle soorten.

Wij gaan naar een aantal plekken om koala’s te zoeken en bij de eerste plek, een boomgaard met eucalyptus bomen, zien we er al één. Hij zit rustig aan het eind van een tak in een gum tree te eten en kijkt ons recht aan. Daarna rijden we door een straat waar veel koala’s worden gezien en zien we er nog 2. Eentje is rustig aan het slapen en de andere koala zit ook lekker te eten. Ze blijven alle drie gewoon rustig zitten, kijken je rustig aan en volgen je overal met hun ogen; waarom kijk jij naar mij?! Onze dag is alweer geslaagd!

´s Avonds zijn wij aan het koken in de campingkeuken en ziet Leonie opeens iets. We moeten gauw komen kijken en wat zien we: een enorme slang kronkelt voorbij. De slang is wel zo’n 4-5 meter, echt enorm, we krijgen het er allemaal koud van. Wij hebben weer genoeg Australische wildlife gezien voor vandaag.

• 27 April 2014 - 02:09

Bert Vorenkamp:

Die aboriginals hadden het goed voor elkaar ! Leuk verhaal. Mooi dat jullie zoveel inheemse dieren zien ! Grappig om te lezen hoe de inheemse a Australiërs vroeger met de natuur omgingen. Have fun and be carefull outthere !

• 27 April 2014 - 07:09

Joey En Rielle :

Het aussies

Ik heb weer met plezier jullie verhaal gelezen. Leuk wat jullie allemaal meemaken. Jah de wildlife van Australië is echt super!
    Ik wacht weer op jullie nieuwe verhaal en foto's

Have fun!

Liefs

• 27 April 2014 - 07:14

Greet Oosterhuis:

Dat is op een vroege zondagochtend in Nederland genieten als je je even voor een tijdje kunt wanen in the australian wildlife. Zie wel iets vreemds: een electrische toastieijzer?

• 27 April 2014 - 08:24

Gretha:

Het is weer zondagmorgen, even kijken of er weer nieuws is uit Australië en ja hoor weer zo'n hartstikke mooi verhaal en prachtige foto's. Goed dat de cultuur van de aboriginals zo goed bewaard is gebleven. Ga nog heel veel genieten. Groetjes Egbert en Gretha.

• 27 April 2014 - 09:11

Nicky :

Maar goed dar jullie goed getraind hadden. Dat lopen is dan natuurlijk piece of cake! ; ) vette foto's. Zo'n koala mee in de tas? Zo cute! Xxx

• 27 April 2014 - 10:04

Miny:

Weer leuk om jullie belevenissen te lezen! En weer ben ik minder enthousiast over de slang! Yak! We hebben het opgezocht en volgens ons is het een carpet python. Creepy!
    De koala daarentegen is wel heel schattig!
    Hoe is het weer daar nu? Is het nog een beetje te doen in de tent en is er op de campings nog een beetje leven? Of wordt het toch steeds rustiger richting de winter!
    Xx

• 27 April 2014 - 10:05

Miny:

En dat kleine spichtige beestje? Is dat een soort muis?

• 27 April 2014 - 10:14

Rein- Anneke:

Zondagochtend : telefoontje- koffie- reisverslag en prachtige foto's !! Alles voor een heerlijke start van deze dag!! Wat genieten jullie, prachtige dieren , behalve dan die slang, maar ja maakt het wel spannend met idd kippevel !! En uh .... Plattelandskinderen mag ik toch wel concluderen ha ha! Super, snap het helemaal !!
    Dikke knuffel, dikke kus en liefs , pap en mam
    ps en blijf goed op elkaar passen. XXX

• 27 April 2014 - 10:53

Anouk & Robin:

He avonturiers!

We hebben jullie verhaal weer gelezen.
    Jullie maken wat mee, super!
    Koala's zijn toch wel heel schattig, de slang
    daarin tegen weer minder. Maar moet je ook
    gezien hebben!
    Geniet ervan, wat volgens ons helemaal goed komt!

Be carefull.
    Liefss Rob&Anouk

• 27 April 2014 - 11:11

Harry:

Fantastisch al die verhalen.
    Geniet ervan met z'n drieën en pas goed op elkaar.
    groetjes Harry

• 27 April 2014 - 11:26

Gerriewesterveld:

Wat weer een prachtige foto's en wat een avontuur passen jullie goed op elkaar en bah wat een enge slang daar zou ik ook kippenvel van krijgen geniet ervan en we wachten met smart op jullie volgend verhaal heel veel plezier groetjes gerrie

• 27 April 2014 - 19:30

Robert En Lianne :

Geweldig! Wat maken jullie een gaaf avontuur mee!! We bellen snel weer! Een hele dikke kus van ons

• 27 April 2014 - 22:09

Marjan:

Hoi Lieve Aussies. wat weer een mooi verhaal en hoe ist met de beenen :) . Volgens mij hebben die het zwaar te verduren. hopelijk nog geen blaren. Het is idd. te hopen dat die slang jullie tent mooi voorbij glijdt want anders doe je volgens mij geen oog meer dicht. Goede reis verder en lekker genieten. Dan doen wij dat hier van jullie leuke foto`s en verhalen. liefs ons XXX

• 28 April 2014 - 12:26

Collin,jannie,leonie,jasper,anna:

Hoi dikke schatten, weer met heeeeeel veeeeel plezier jullie verhaal gelezen. Prachtig om zoveel wilde dieren daar te zien. Al hoewel zo'n slang vast eng is. Maar ja de nieuwsgierigheid om hem te zien overwint toch. En wat een prachtige natuur daar. Na het lezen van jullie verhaal en het zien van de foto's met nog altijd jullie vrolijke gezichten waren we weer even dicht bij. Liefs