The Outback Part 1 - Reisverslag uit Orroroo, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu The Outback Part 1 - Reisverslag uit Orroroo, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

The Outback Part 1

Door: Leonie, Chiel en Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

25 Mei 2014 | Australië, Orroroo

Inmiddels hebben we alweer 10.000km gereden en zijn we in ´the outback of Australia´. Onderweg naar Broken Hill rijden we lange stukken rechtdoor waar echt gewoon helemaal niks is. Af en toe zie je een emoe of een kangaroe, een keer een paar boompjes, wat struiken of een paar huizen en dan kom je in Broken Hill. Een grote stad in de outback bekend door de mijnen, de Royal Flying Doctor Service, school of the air, outback kunst en de ‘heritage hotels’.
We rijden eerst naar Silverton. Dit is een spookstadje waar we twee leuke galerijen van John Dynon en Justin Cowley. bezoeken. We hebben een paar mooie prints gekocht! We overnachten in de Palace Hotel; een klassiek hotel met beschilderde muren, een klassieke donkere houten trap en kleurige, chique vloerbedekking.

’s Avonds bezoeken we de ‘Living Desert and Sculptures’. Het mooiste kunstwerk vonden wij de De ‘Bajo El Soi jaguar (Under de Jaguar Sun). Dit is een kunstwerk van Antonio Nava Tirado, een Aztec Indiaan. Dit beeld is gebaseerd op de muziek van Jarge Reyes, ‘Bajo El Sol Jaguar’. Gebruik van de zon en de maan laat de tweevoudigheid zien. De nacht is getekend door de sterren van Venus. De mond van de Jaguar neemt de zon weg in de nacht om het te beschermen. De dag is getekend door de cirkel gecreëerd door de zon.

De volgende dag gaan we naar de Royal Flying Doctor Service. De outback was een eenzame, gevaarlijke plek in de beginjaren van de 19e eeuw. Er waren niet veel dokters en er was geen snel transport. Veel bewoners in de outback overleden doordat er geen diagnose werd gesteld en klachten niet werden behandeld of doordat ze de reis naar een dokter niet overleefden. Dr. John Flynn geloofde dat een Flying Doctor Service een goede oplossing was voor de outback. Hij heeft jarenlang campagne gevoerd en geld ingezameld om de Flying Doctor Service te realiseren en dit is hem gelukt.
De eerste officiële Flying Doctor missie vond plaats op 17 mei 1928. Arthur Affleck vloog Dr. Kenyon St. Vincent Welsh van Cloncurry in Central Queensland naar Julia Creek, een afstand van 137 km. In het eerste jaar hebben de mannen samen 28,129 km gevlogen en een hoop mensen geholpen.
In 1942 heeft de organisatie de naam Flying Doctor Service gekregen en werd Royal Flying Doctor Service in 1955 nadat Koningin Elizabeth II de basis in Broken Hill had bezocht.

Het vergde wat moed en vaardigheden om eind jaren ‘20 in een vliegtuig te vliegen. Het eerste vliegtuig van de Flying Doctors was een Victory De Havilland Fox Moth, een kleine eenmotorige houten en stoffen tweedekker. Het vliegtuig had geen radio en geen navigatiesysteem. Kaarten waren vaak incompleet of waren er helemaal niet, daarom gebruikten piloten hekken, rivieren, etc. als referentiepunten. Start- en landingsbanen waren als ze geluk hadden een weg van leem waar water op blijft staan en als ze ongeluk hadden een snel vrijgemaakte wei.

Het radionetwerk van de Flying Doctors is daarna ook gebruikt voor educatie. Adelaide Meithke, een onderwijskundige en vriend van John Flynn kwam op het idee om de tweezijdige radio communicatie voor onderwijs te gebruiken. In 1944 heeft ze, als onderdeel van de Flying Doctor Service, de eerste School of the Air opgericht. Hierdoor konden kinderen in de outback, in plaats van les via de post, direct met leraren communiceren via de radio en vragen stellen. Ook hadden kinderen onderling nu meer contact.

Na ons bezoek aan Broken Hill stappen we weer in de auto en rijden naar de Flinders Ranges waar we onder andere Wilpena Pound gaan bekijken. Wilpena Pound is een gezonken vallei omcirkeld door rotsen waardoor er een soort amfitheater is ontstaan. Wilpena Pound wordt door de Adnyamathanha people (rots mensen) Ikara genoemd wat ceremoniële grond of ontmoetingsplaats betekend. Volgens de Dreamtime Story heeft in Wilpena Pound ooit een grote ceremonie plaatsgevonden toen de twee grote Akurra (‘Dreaming serpents’) de groep omcirkelden. Hun omcirkelde lichamen hebben de zijkanten van Wilpena Pound gecreëerd. Het is in ieder geval weer een spectaculair uitzicht!

Vandaag vertrekken we naar de Stuart Highway richting Alice Springs. Zo’n 1300 kilometer rechtdoor rijden…

• 25 Mei 2014 - 01:39

Bert:

Leuk hoor! Ik heb wilpena pound even gegoogeld. Ziet er idd prachtig uit. Erg indrukwekkend.
    Wat een raar beest, dat reptiel !
    1300 km rechtdoor is erg lang. Als je om de beurt rijdt is het misschien wat plezieriger.
    Have fun !

• 25 Mei 2014 - 01:55

Rein En Anneke :

Net thuis van opa's verjaardag, nog even bij jullie kijken, ja hoor , heel onverwachts toch nog een nieuw bericht!! Super!! Schitterende foto's opnieuw, en uhhhh....we moeten zo langzamerhand wel heel goed kijken of dat onze zoon wel echt is op de foto!! Echt wel dus!! Jullie zien er goed uit!! Genieten van al het moois. En wij reizen mee en leren veel , heel veel, over wat Australie te bieden heeft, geweldig!! Liefs van ons, pas goed op elkaar !!
    Pap en mam XXX

• 25 Mei 2014 - 07:59

Jolanda:

Op naar Alice! Laat je een berichtje daar achter voor ons? Haha. Geweldige foto's. Hoeveel bagage moet je achter laten om de souvenirs mee te kunnen nemen :).

• 25 Mei 2014 - 10:14

Greet Oosterhuis:

Lees dat jullie in Orroroo waren, hebben jullie het bordje met de "kangarooasaurus" gezien? Net als Bert heb ik ook Wilpena Pound bezocht, bijzonder. Fotogeniek, zeker met een mooie zonsondergang. Als je zo ook even in Broken Hill terug gaat in de tijd kun je (weet niet of het toestel het toelaat) zelf ook zwart/wit foto's maken. Hebben jullie in de dorpen in de Outback af en toe een gevoel van dat je hier misschien soms wel 50 jaar terug gaat in de tijd? In Alice Springs: zin in een camel ride? Zie later wel of jullie dat wel/niet gedaan hebben. Hier is het weer goed. Gisteren konden de gasten van het zwembad kennis maken met persluchtduiken! Ben begonnen aan `de loop van de Drentsche Aa`, 150 km van Assen naar Groningen. We lopen door de `outbacks` van Drenthe!

• 25 Mei 2014 - 11:59

Gerrie:

Wat weer een mooi verhaal en net wat Anneke zegt jullie zien er goed uit en de foto's ook weer prachtig nog veel plezier en tot het volgende verslag groetjes

• 25 Mei 2014 - 12:18

Miny:

Leuk de geschiedenis van "The Royal Flying Doctors Service". Ook weer mooie foto's erbij. Ik heb even de beide kunstenaars gegoogeld. Mooie schilderijen hoor! Prachtige kleuren! Maar de zonsopkomst en zonsondergang is daar ook wel indrukwekkend op die grote vlakten denk ik!
    Ik ben ook wel benieuwd naar de foto's van Wilpena Pound.

Goeie reis verder op weg naar Alice Springs. De TomTom een beetje overbodig hè daar? Haha! Liefs, Miny

P.s No Bobby's allowed! :-)

• 25 Mei 2014 - 13:58

Jannie Leonie En Jasper:

Jeetje al weer een verslag nu eentje waardoor onze algemene kennis wat wordt opgekrikt. Leuk Chiel om gisteravond tijdens opa zijn verjaardag jou even live aanwezig te horen. Liefs xxx