West Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu West Australia - Reisverslag uit Perth, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

West Australia

Door: Leonie, Chiel en Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

17 Juli 2014 | Australië, Perth

We hebben onze Ford Falcon met ons ´huis´ weer opgehaald en beginnen met de lange weg naar de Westkust. Het laatste stukje van onze reis. In 3,5 dag hebben we zo´n 3000km gereden. Het zijn lange dagen in de auto, maar het was ´s avonds weer heerlijk om op een luchtbed in ons ´huis´ te liggen en weer in onze ´eigen´ auto te rijden. Een groot deel van de route hadden we al met de 4x4 auto gereden. We slapen weer op dezelfde campings in Katherine (waar ze ons herkenden) en Halls Creek. We tanken op dezelfde plekken en komen weer bij de afslag naar Purnululu NP en de Gibb River Road langs. Daarna slapen we nog een nachtje bij de boer (waar de koeien ons wakker houden).

Uiteindelijk zijn we dan in Exmouth. Hier gaan we eerst langs het bezoekerscentrum om te kijken welke tour we hier gaan doen. We zijn hier bij het Ningaloo Rif. Dit is het best bereikbare rif in Australië. Het rif is hier op sommige plekken maar 50m van het strand. Er leven haaien, mantaroggen, walvissen, schildpadden, zeekoeien, dolfijnen en meer dan 500 soorten vissen. Wij zijn er in het seizoen dat er mantaroggen, walvissen en walvishaaien zijn. We besluiten daarom om een walvishaai tour te doen en om een dag te gaan snorkelen in Turquoise Bay.

’s Ochtends halen we snorkelsetjes op bij het bezoekerscentrum en rijden we naar Turquoise Bay. Wanneer we het water in gaan zien we direct al een grote schildpad. Deze zijn zo gaaf om te zien! We zwemmen met de schildpad mee totdat we zien dat we al heel ver van de kust af zijn. We zwemmen gauw weer terug en zien een rog die zich gauw verschuilt onder het zand. Vervolgens zien we al gauw nog een schildpad waar we alle drie ook nog even naast gaan zwemmen. Inmiddels zijn we alweer een stuk afgedreven, de stroming is toch erg verraderlijk. Als laatst zwemmen we nog even boven het rif waar we allemaal mooie vissen zien en gaan lekker op het strand opdrogen. Onze dag kan al niet meer stuk!

De volgende dag gaan we op onze walvishaai tour. Voordat we aan boord gaan wordt er gevraagd of iemand bananen bij zich heeft. Deze mogen absoluut niet mee aan boord van de schipper, dit is een oude schippers mythe. Bananen zouden ongeluk brengen op het schip. Verklaringen hiervoor zouden kunnen zijn dat tarantula’s zich verschuilen tussen de bananen en dat de schil van de banaan neemt water op waardoor de boot sneller zou kunnen gaan zinken. Gelukkig gelooft de kapitein niet in de mythe dat vrouwen ongeluk brengen aan boord.
Op de boot krijgen we allemaal een wetsuit, flippers en een snorkelsetje. Eerst varen we naar een mooi rif waar we mogen gaan snorkelen. Ondertussen stijgen de vliegtuigjes op om walvishaaien te gaan spotten. Zodra ze er één gevonden hebben varen wij hier naartoe. Dit kan binnen een kwartier zijn, maar het kan ook 3 uur duren. Al gauw spotten ze een walvishaai en krijgen wij een briefing:
- we mogen de walvishaai niet aanraken
- we mogen foto’s maken onder water, maar niet flitsen
en de belangrijkste regel:
- je moet op 3m afstand blijven van de walvishaai en bij de staart moet je 4m afstand houden.

We gaan het water in met een divemaster. Zij gaat het water in en houdt haar arm in de richting waar wij een lijn achter moeten vormen. Zodra ze de walvishaai ziet maakt ze een vuist en wijst ze in de richting waar wij moeten kijken. En wat we dan zien is echt bijzonder. Er komt een enorme walvishaai aanzwemmen en je kijkt hem recht aan. Hij is blauw/grijs en mooi getekend met witte stippen. Hij heeft een hele brede bek, hele kleine oogjes, één grote vin, één kleine vin en een hele grote staart. Vervolgens zwemt de walvishaai onder ons door of hij zwemt recht langs ons. Daarna proberen wij erachteraan te zwemmen, maar de walvishaai beweegt een paar keer met zijn staart en is weg. Er werd ons bij de briefing ook nog verteld dat de walvishaai alleen plankton en kleine vissen opeet. We hoeven er dus niet bang voor te zijn dat hij ons opslokt.

We hebben deze dag 2 walvishaaien gezien waar we 5 keer mee hebben gezwommen. Eén van de walvishaaien was 6m. Wij horen nu bij de kleine 1% van de wereld die met walvishaaien hebben gezwommen. Het was echt super gaaf!
Voordat we weer terug aan wal gaan zien we nog een groep walvissen en een groep dolfijnen. Dit maakt de dag helemaal compleet. We zien de walvissen van een afstand voorbij zwemmen. Ze spuiten water omhoog en springen boven het water uit en daarna zien we de grote staart weer in het water verdwijnen. De groep dolfijnen zwemmen heel nieuwsgierig om de boot. Echt een geslaagde dag!

Na Exmouth gaan we een ander dorpje aan de westkust bezoeken: Monkey Mia. Hier komen elke dag een groep wilde dolfijnen. Deze komen hier elke dag nadat vissers van Monkey Mia in 1960 begonnen met het delen van hun vangst met de dolfijnen. Later begon dit uit de hand te lopen, maar tegenwoordig zijn hier strenge regels voor omdat de dolfijnen anders te veel eten krijgen en zelf niet meer op jacht gaan. De dolfijnen worden nu gevoerd onder toezicht van park rangers.
Het voeren vonden wij niet heel erg bijzonder maar het is erg leuk om de dolfijnen van zo dichtbij te zien. Wij staan tot onze enkels in het water en de dolfijnen zwemmen vlak voor ons langs. Ook weer een bijzondere ervaring!

Daarna gaan we naar Kalbarri NP. Dit is een park met mooie kloven en uitzichten over de kust. Grote kans dat we hier nog een groep walvissen zien langs zwemmen. We bekijken hier ‘Nature’s Window’. Dit is een rotsformatie wat op een raam lijkt waardoor je een mooie kloof met een rivier ziet. Daarna rijden we naar Z Bend waar we ook de kloof overkijken. Vervolgens rijden we naar de ‘coastal cliffs’. We zitten hier even lekker op het strand in de zon en wanneer we naar het laatste uitkijkpunt gaan zien we opeens een groep walvissen, en daarna nog een groep en nog een groep. Echt heel gaaf. We hebben hier wel een uur naar de walvissen gekeken.
Vervolgens rijden we nog weer zo’n 500km richting het zuiden. Hier bezoeken we de eeuwenoude woestijnsculpturen van de Pinnacles. Dit is een woestijnlandschap aan de diepblauwe Indische Oceaan waar verweerde rotspieken van de Pinnacles uit de gele zandduinen omhoog steken. Al met al hebben we ook alweer ontzettend veel gezien aan de West-kust!

• 17 Juli 2014 - 09:28

Jaap:

Geweldig hoor! Lijkt mij allemaal heel indrukwekkend. Ik wist trouwens niet dat die walvishaaien zo te spotten zijn. ik dacht altijd dat ze zeer zeldzaam waren.

• 17 Juli 2014 - 10:09

Anneke:

ik bakkie koffie, met een app-je van Chiel dat een nieuw verhaal is!! Timing kon dus niet beter!! Dus een wat langere koffie pauze, haha ! Als ik dat lees dat zwemmen, duiken, met die joekels van vissen, walvishaai, heb ik diep respect voor jullie!! Wow, wat een belevenis!! Walvissen spotten, dolfijnen rond om zien zwemmen, realiseren jullie je goed WAT je ziet en meemaakt!! Gaaf trouwens,voor het thuisfront, om dit op grote afstand mee te kunnen beleven!! Dank voor alle mooie belevenissen en foto's!
    Geniet van de tijd die jullie nog hebben, alle liefs, dikke kus XXX papa en mama

• 17 Juli 2014 - 11:17

Bert V:

Mooi verhaal !. Ik was graag meegegaan walvishaai spotten !! Top !!
    Ben blij dat jullie camperern nog steeds leuk vinden, ha, ha.
    Veel plezier nog !

• 17 Juli 2014 - 12:15

Gerrie:

Wat weer een prachtig verhaal en wat maken jullie wat mee echt geweldig en de foto's prachtig geniet nog maar even van de 2 weken die jullie daar nog zijn en ook toch wel weer fijn om naar huis te gaan Gr gerrie

• 17 Juli 2014 - 12:49

Gretha:

De westkust is toch echt wel de mooi, uit verhalen hoor je ook wel dat het een saai stuk is, maar als ik jullie verslag lees dat is dat niet zo. En de foto's zijn ook harstikke mooi en duidelijk ook onder water.
    Ga nog lekker genieten groetjes uit Eext

• 17 Juli 2014 - 13:13

Sanne:

Super gaaf, mooie walvishaaien, wat zijn die beesten groot zeg, wel bijzonder om daar gewoon tussen te zwemmen, een super ervaring! Geniet nog maar even van de komende tijd! Xx

• 17 Juli 2014 - 14:22

Miny:

Indrukwekkend hoor, die whale-shark! Heb je toch maar mooi ook gezien! Soms heeft papa wel gelijk hè? Het is toch wel een mooie omgeving daar aan de westkust.
    Ik kan me er al op verheugen om jullie verhalen straks gewoon weer "live" te horen! Geniet er nog even van het laatste stukje!

En eh......Renee, het zijn vinnen! haha!

• 17 Juli 2014 - 14:22

Miny:

En eh......Renee, het zijn vinnen! haha!

• 17 Juli 2014 - 16:46

Jansje:

Schitterende foto's, wat een een mooie reis maken jullie toch.
    Zwemmen met Walvishaaien staat ook nog op mijn lijstje.
    Ik wens jullie nog heel veel plezier en geniet ervan.

Groetjes,
    Marc en Jansje

• 19 Juli 2014 - 17:56

Leonie, Jasper,Jannie :

Een van de laatste verhalen met de grootste jaloezie gelezen. Een van mijn droom wensen is voor jullie werkelijkheid geworden. Walvissen in wild live. Ik begrijp heel goed dat het mooie dagen zijn geweest. En nu lekker naar huis. Liefs.

• 20 Juli 2014 - 12:33

Dina:

Hoi, ik had een heleboel verslagen nog niet gelezen, maar ben nu weer helemaal bij.
    Ik wist niet dat Australie zo mooi is. Geniet nog even van jullie laatste weken!

• 22 Juli 2014 - 23:53

Greet Oosterhuis:

Goodday!

Aernold wist blijkbaar dat jullie eerder terug zouden komen, mij overviel het compleet. Inmiddels schijnen jullie dus al twee dagen thuis te zijn. Dat is fijn. Iedereen blij lijkt me. Jullie genoten en wij genoten, t.z.t. zien we de film. Tot gauw!