The Outback Part 2 - Reisverslag uit Darwin, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu The Outback Part 2 - Reisverslag uit Darwin, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

The Outback Part 2

Door: Leonie, Chiel en Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

15 Juni 2014 | Australië, Darwin

We rijden verder naar Kings Canyon. Hier gaan we een hike doen over de Kings Canyon. Op de camping worden we direct door de buren gewaarschuwd over een groep dingo´s dat rond de camping dwaalt. Dit betekend dus geen eten, afval, etc. achterlaten, goed opruimen dus!

De Kings Canyon heeft 100m hoge zandstenen muren, oases met palmbomen en prachtige uitzichten over de woestijn. Tijdens onze wandeling komen we ook door de Garden of Eden. Het is echt een prachtige wandeling. De wandeling begint eerst met een heel stijl stuk wat we omhoog moeten klimmen om bovenop de berg te komen. Daarna hebben we een prachtige wandeling gemaakt over de Kings Canyon en door de Garden of Eden.

Wanneer we ’s avonds in de tent een film aan het kijken zijn, ziet Leonie opeens een schim van een hond langs onze tent lopen… Snel buiten kijken maar we zien niks. Wanneer we later weer naar buiten lopen vertellen onze buren dat er dingo’s op de camping lopen, dus we moeten wel even goed uitkijken. Wij gaan natuurlijk even op onderzoek uit en zien de dingo’s bij de vuilnisbakken zoekend naar eten. Leuk feitje: de dingo kan zijn hoofd bijna 180 graden draaien in beide richtingen. Zo lezen wij nu ook dat de officiële naam van de ‘camel’ Camelus dromedarius is. Ze noemen het hier dus een ‘camel’, maar het is dus een dromedaris. Wij hebben dus op een dromedaris gereden. Lekker ingewikkeld!

De volgende dag zoeken wij de Stuart Highway weer op om onze route richting Darwin te vervolgen. Onderweg komen wij weer een groep dingo’s tegen die op straat lopen. Wij stoppen even om wat foto’s te maken en wanneer wij weer verder rijden, rennen de dingo’s achter onze auto aan.

Onderweg stoppen we nog bij de Devils Marbles. Dit zijn volgens Chiel ‘de hunebedden van Australie’. Dit is ook best een goeie omschrijving. Het zijn gigantische, rode en ronde stenen die op bijzondere wijze opgestapeld lijken te zijn. De Warummunga people noemen het de Karlu Karlu. Zij geloven dat de stenen de eieren zijn van de ‘Rainbow Serpent’.

We slapen eerst weer een nacht op een camping naast de snelweg en de volgende nacht stoppen we in Daly Waters. Daly Water is een historisch dorpje waar Australië ’s eerst internationale vliegveld gevestigd was. Het was de achterste basis waar de wacht werd gehouden tijdens het bombardement door de Japanners in WOII. Verder heeft Daly Waters een bekende pub wat gebruikt werd als voorraad punt voor veedrijvers. Wij zetten onze tent op, precies naast de pub, en gaan direct even een kijkje nemen. Het is echt een super gezellige pub en het wordt helemaal gezellig wanneer er een aparte man, met bril op en een lange baard met zijn gitaar, op het podium gaat zitten en begint te zingen. Hij zingt nummers van Johnny Cash, Bob Dylan, Janis Joplin (Me and Bobby McGee), Robbie Williams (Mr Bojangles). Echt een super avond!

We vertrekken de volgende dag weer en stoppen bij Katherine Gorge. Hier zijn 13 zandstenen kloven ontstaan door de Katherine rivier die van de Arnhem Lands naar de Timorzee loopt. We gaan hier 14km hiken en wat een hike: het is warm en we moeten bijna de hele tijd door door mul zand lopen waar stenen in liggen van groot tot klein. We glijden dus gewoon alle kanten op. Uiteindelijk komen we dan bij de uitzichtpunten en dan is de hike het zeker gelukkig weer waard, prachtig!

Onze volgende stop is Kakadu NP. Kakadu wordt beschouwd als een levend cultuurlandschap. De traditionele eigenaars Bininj Mungguy leven al meer dan 50.000 jaar in dit landschap. Hun diepe spirituele verbinding met het land gaat terug tot de schepping en is altijd een belangrijk onderdeel van Kakadu geweest. Het is park is opgenomen in de World Heritage-lijst en wordt beschermd door een raad van bestuur die een Aboriginal meerderheid heeft, die de traditionele eigenaars vertegenwoordigt (joint management).
We hebben hier een aantal korte hikes gedaan, aangezien het heel, heel, heel erg warm was. Onderweg komen we erg veel Aboriginal Rockart tegen. Mimi geesten waren de eerste van de ‘Creation Ancestors’ die schilderen op de rotsen. Zij leerden de Bininj hoe zij moesten schilderen en de andere Bininj kopieerden de Mimi kunst. Aan het einde van hun reis schilderen de ‘Creation Ancestors’ zichzelf op de rotsen en werden ‘djang’ (dreaming places). De Rockart vertelt over de schepping van de voorouders en de veranderingen in het landschap gedurende duizenden jaren.

De volgende dag hebben we op een boot over de Yellow River gevaren en hebben eindelijk krokodillen gespot! Krokodillen zijn 's werelds grootste levende reptielen. Ze zijn ook één van de oudste reptielen omdat ze al bijna 200 miljoen jaar ,onveranderd, bestaan. Er zijn meer dan 20 soorten krokodillen in de wereld. Twee soorten komen voor in Australië: de zoetwater krokodil en de zoutwater krokodil. Onderweg op de boot hebben wij wel 5 zoutwater krokodillen gezien waarvan een paar vlak langs onze boot zwommen. Verder hebben we onderweg nog de Jabiru (de zwarthalsooievaar) en zeearenden gezien. Heel erg gaaf!
Nu zijn de we in Darwin en staan we op Free Spirit Resort. Lekker een weekje relaxen voordat we onze 4x4 ophalen en de Gibb River Road gaan rijden! Wij nemen nu nog even weer een duik in het zwembad dus tot de volgende keer …

• 15 Juni 2014 - 08:29

Gretha:

Zondagmorgen, na een kort nachtje slaap vanwege feestvierende jeugd die geslaagd zijn voor hun schooldiploma zit ik om 8.00 uur met een broodje en koffie te lezen naar jullie verhaal en bekijk de mooi foto's, het had ze mijn eigen fotoboek kunnen zijn.
    Jullie zien er fantastisch uit altijd iedere foto een lach en fonkelende ogen.
    Ik hoop dat jullie er geen spijt van hebben om naar Australië te zijngegaan, nog heel veel plezier en geniet van een weekje rust.
    Groetjes Egbert en Gretha .

• 15 Juni 2014 - 09:45

Greet Oosterhuis:

Good-oh! Het is een mooie tocht zo van zuid naar noord door "the sticks". Na vele kilometers is een "pisser" met een lokaal zangtalent echt wel een kadootje. Het is warm, zeg maar heet in de omgeving van Darwin, geen two-dog nights voorlopig. Heb even de Free Spirit Resort bezocht, lijkt ook wel een groene oase. Als jullie toch een weekje chillen dan zijn er nog een paar aardige markten in Darwin. Hooroo en kick on!

• 15 Juni 2014 - 10:20

Rein En Anneke:

Lieve kinderen, wat een groot avontuur, hoe gaaf om dit te kunnen beleven!! En idd, op de schitterende foto's koppies met steeds weer fonkelende ogen!! Hoe mooi voor ons om dit te zien. En jullie "verteller" Renee en Leonie, de sfeer in de pub, Mr Bojangles.......lalala gaaf man! Wie wil niet in die pub een biertje drinken??? Lekker relaxen komende week!!
    Liefs en kus xxx, pap en mam

• 15 Juni 2014 - 10:31

Leonie, Chiel & Renee :

Op dit moment wordt de foto-opslag ge-upgrade, dus binnenkort komen er nog meer mooie foto's bij!

• 15 Juni 2014 - 10:31

Ina :

He hallo
    Ik ben een beetje traag met reageren.
    Maar ik lees al jullie verslagen en geniet daar
    Heel erg van. Sommige dingen tot alice springs
    Waren bekend. Wat heerlijk dst jullie zoveel tijd
    Hebben genomen voor deze reis. Geniet lekker
    Straks van jullie 4x4 tocht
    Ik verheug me alweer op het volgende verhaal.
    Tot mails

• 15 Juni 2014 - 10:38

Gerrie:

Wat weer een mooi verhaal en wat een prachtige foto's en ja jullie zien er echt goed uit je kunt aan jullie zien dat jullie enorm genieten van deze reis een reis om nooit te vergeten .
    Ga lekker genieten van de week en we wachten weer op het volgend verhaal en natuurlijk de foto's die zijn echt prachtig heel veel plezier en tot gauw Gr gerrie

• 15 Juni 2014 - 11:04

Bert Vorenkamp:

Wat weer een leuk verhaal. Foto's zijn ook top. Ik hoop dat de club snel reageert op de betaling. Ben nieuwsgierig naar de overige foto's. Die crock's zijn echt groot !
    Goeie reis, en god speed

Bert

• 15 Juni 2014 - 11:18

Robin&Anouk:

He avonturiers!
    Wat weer een belevenissen.
    De fotos zijn ook erg mooi! En wat een grote krokodillen.
    Goed om te zien hoe erg jullie ervan Genieten!
    Hier is aankomende week Beachtoernooi. En dan nog Oostermoer
    & dan komen jullie al weer?!
    Geniet nog volop, en van jullie relaxed weekje!

Groetjes Robin&Anouk

• 15 Juni 2014 - 11:24

Jan En Tineke Hoving:

Jongens, wat heerlijk om jullie verslagen te lezen.We worden weer helemaal enthousiast. Ook wij zijn in Alice Springs geweest. Maar ook in Daly Waters, in de pub hingen toen ( in 1999) allemaal bankbiljetten uit de hele wereld aan alle muren of palen. En we hebben de Katherine Gorge

• 15 Juni 2014 - 12:03

Robert En Lianne:

Lieve Chiel, Leonie en Renee! Wat weer prachtig ok jullie verhaal te lezen en de foto's te bekijken!! Wat zijn jullie aan het genieten en wij daarom ook van jullie belevenissen! Lekker genieten van jullie weekje rust!! Dikke kus Robert en Lianne

• 15 Juni 2014 - 13:13

Jan En Tineke Hoving:

Er ging iets mis maar ikga verder , wij zijn met de boot door de Katherine Gorge geweest. En ook met een boot op de Yellow waters, dat was heel indrukwekkend mooi.
    Geniet maar verder van jullie reis en veel plezier!!

• 15 Juni 2014 - 13:44

Miriam:

Wauw, jullie reizen echt van het ene hoogtepunt naar het andere hoogtepunt!
    Geniet van jullie weekje rust en nog veel plezier de rest van de reis!

• 15 Juni 2014 - 15:49

Miny:

Nu een weekje vakantie!! Haha! Geniet ervan! Alhoewel jullie natuurlijk wel een plek moeten vinden om de voetbalwedstrijd van woensdag te kunnen zien. Hoop dat het lukt!
    Prachtige foto's! Grote krokodillen, groter dan in SA? X

• 15 Juni 2014 - 22:23

Janine:

Wat beleven jullie super veel mooie dingen zeg. Fantastisch om te lezen. Mooi om de foto's te zien. Zo doen wij ook nog wat extra inspiratie op voor een "big event". Nog super veel plezier Down Under.

• 16 Juni 2014 - 15:44

Jannie Leonie En Jasper:

Wat een grote jongens die krokodillen dat zou ik toch wel een beetje eng vinden. Maar aan jullie verhalen te lezen en de foto's te zien begrijp ik dat jullie al echte ranchers worden. Wij hebben er weer van genoten. We verheugen ons op de nieuwe foto's. Dikke smok van ons hier in kikkerland

• 16 Juni 2014 - 21:48

Geertruida:

Ik heb weer genoten van jullie verhalen en foto's, prachtig!
    Geniet van een weekje rust, ben benieuwd naar de rest van jullie reis!!
    Nog heel veel plezier, lieve groet Geertruida