In the Country! - Reisverslag uit Toowoomba, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu In the Country! - Reisverslag uit Toowoomba, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

In the Country!

Door: Leonie, Chiel & Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

20 April 2014 | Australië, Toowoomba

Na weer een heel eind te hebben gereden komen we uit in Killarney. Een klein dorpje met een lokale pub, supermarkt, bank, lunchcafé, ‘hardware store’ en een camping met uitzicht over het platteland. Alleen de route ernaartoe was al prachtig. Mooie uitgestrekte weides met Australische windmolens. Onderweg zijn we binnen een kwartier twee keer aangehouden door een politieagent voor een drankcontrole. Zou hij weten dat wij plannen hebben om naar de pub te gaan? We komen aan het eind van de middag aan, zetten onze tent op, even eten en op naar de pub. Onze tenten staan prachtig tussen de weilanden met paarden en koeien.
Een biertje drinken met de locals is zeker geslaagd. De meeste locals zitten er al een tijdje, zijn waarschijnlijk zo vanuit het werk doorgegaan naar de pub. De sfeer zit er in ieder geval goed in. Wanneer het een beetje uit de hand loopt begin de barvrouw te dreigen met haar lepel… wij snappen het niet helemaal maar dan vertelt ze dat als iemand erg vervelend doet, ze met een lepel op je achterhoofd slaat…

De volgende dag is het zondag. Er is veel dicht en het is ook geen mooi weer. We gaan een route met watervallen rijden bij Killarney. De tweede waterval, St. Mary Falls, is echt prachtig, maar dan begint het opeens keihard te regenen. We gaan gauw terug naar de auto (ondertussen zijn we wel echt helemaal natgeregend) en rijden naar het lokale lunchcafé waar we een heerlijke ‘beef burger’ naar binnen werken. We overleggen waar we de volgende dag naartoe gaan. We vinden een leuke boerderij ‘Begonia’ waar we kunnen overnachten en helpen op de boerderij.
‘Begonia is a working grazing property where you can experience the true bush characteristics.’ De eigenaresse is Ann Young. Zodra wij onze spullen hebben uitgepakt zegt ze dat wij even bij hun moeten komen zitten bij het kampvuur. Ze verteld ons dat twee jaar geleden haar man is overleden. Nu is er een buurman die haar vaak helpt, boer Craig, en omdat wij er net tegen Pasen zijn is Marty er ook. Marty komt elk jaar 3 weken rond Pasen. Drie jaar geleden was het land overspoeld met water, zelfs het huis stond blank. Daarna hebben ze heel erg veel last gehad van droogte. Afgelopen zomer liepen de temperaturen op tot 50 graden. Ann vertelt ons dat het de laatste acht weken niet geregend heeft en dat zij moeilijke beslissingen heeft moeten nemen wat betreft het vee.
In één van de weides hebben ze een graf gevonden, dit bleek een Aboriginal graf te zijn van voorouders van de buren. De buren willen niet erkennen dat zij Aboriginal voorouders hebben. Er is nog veel schaamte in Australië wat betreft het hebben van Aboriginal voorouders. Ann vertelt dat zij ook Aboriginal voorouders bleek te hebben, haar vader vond dit verschrikkelijk om te horen. De mensen hier van de boerderij gaan nu zorgen voor een grafsteen bij het graf.
Craig neemt ons de volgende ochtend mee om het land te laten zien. Hij moet een solar-pompsysteem repareren in één van de achterste weides, dus zo kunnen wij mooi het landgoed zien. Het enige nadeel: hij vertrekt om 5 uur ’s ochtends.

Dus de volgende ochtend op tijd op staan, maar om 5 uur géén Craig. Hij komt pas om half 7. Hij was vergeten dat het om 5 uur nog steeds donker was… De rit over het landgoed was echt prachtig, wij mochten achter in de laadruimte staan en konden zo alle wallaby’s en kangoeroes weg zien springen. Craig vertelt ons dat het landgoed van Ann 16.000 hectare is en het land van de buren is 35.000 hectare. Dus Begonia is redelijk klein. Onderweg controleren we alle hekken en troggen. De rit was echt geweldig. Wanneer we terug komen heeft Ann een voorstel. Als wij haar helpen met schoonmaken en grasmaaien mogen wij twee nachten gratis overnachten. Met Pasen krijg Ann weer gasten op de boerderij dus Leonie en Renee hebben de cottages schoongemaakt en Chiel heeft grasgemaaid. Daarna had Marty om half 2 de lunch klaar. Hij heeft boven de barbecue een kip gegrild en tussen de kolen aardappels met knoflook, ui en kaas in folie gekookt. Echt heerlijk! Daarna vroeg hij of wij nog wilden schieten, maar natuurlijk willen wij dat. In het veld had hij een aantal doelwitten neergezet waar wij op mochten schieten. Wat een geslaagde dag!

De volgende ochtend hebben wij nog even in de schuur gekeken waar de schapen worden geschoren en zijn daarna naar Roma gereden. Dit was nog een spannende rit. Vanaf Begonia naar het eerstvolgende dorpje was nog zo’n 150 kilometer. Toen we uiteindelijk bij het tankstation kwamen konden we nog maar 20km rijden voordat onze tank echt leeg was… Dat hadden we toch even onderschat. Maar dat is nog niet het ergste, eenmaal aangekomen in Mitchell maakt onze auto een raar geluid met het sturen. Dus op naar de garage; de wielophanging aan de rechterkant is kapot. Om het te maken moet er een onderdeel uit Roma worden gehaald. De monteur ging even overleggen maar waarschijnlijk moeten we een dag in Mitchell blijven. Hij komt terug met goed nieuws: zijn zoon is net in Roma en gaat net weer naar Mitchell dus hij kan direct het onderdeel meenemen. Drie uur later is onze auto alweer klaar!
In Roma willen wij graag op een camping zo dicht mogelijk bij het evenemententerrein waar van het weekend een groot rodeo-evenement is. Ze hebben daar nog wel plek maar helaas moeten we voor het weekend een ander plekje zoeken, heel veel campings zijn al volgeboekt vanwege Pasen. Wij zien toch nog een aantal kleine grasveldjes wat niet echte plekken zijn, maar deze zijn zeker groot genoeg voor onze kleine tentjes. Wij vragen of we daar mogen staan en gelukkig konden ze wel wat voor ons regelen. Pasen is hier op het platteland een heel groot feest; Easter in the Country.

Vrijdagavond: Bull Ride
‘Saddle up van prepare for our Bull Ride – one of the biggest in the country with great prizes up for grabs! Chamption cowboys on show with big brass with $6,000 in prize money up for grabs.’

Zaterdag: Drag racing
‘Watch whilst some daring racers try out the new Burn Out Pad and hit the track to get their adrenaline rush’.

Zondag: Roma Night Rodeo
‘a night of adrenaline-pumped fun with breakaway roping, barrel racing, rope and tie, bull riding, bareback, team roping, steer wrestling and more.’

We hebben echt een super weekend gehad. Morgen gaan we weer ‘on the road’ richting Carnarvon National Park.

• 20 April 2014 - 10:27

Egbert En Wilma:

Wat een geweldige verhalen zeg!! Super leuk om te lezen.
    Maak er een fantastische tijd van, maar dat komt volgens ons wel goed!

Liefs Egbert en Wilma

• 20 April 2014 - 10:35

Miny:

Zeker een spectaculair paasweekend! Misschien een tip voor de kroegbazen in Gieten? Een lepel??
    Jullie hebben wel mazzel gehad met de auto, super dat ie direct gemaakt kon worden! Fijn dat het dan ook werkt met Autobarn! En spannend met de benzine, een beetje verkeerd ingeschat! Waar heb ik dat eerder meegemaakt???? Haha!
    Erg mooie foto's en eindelijk skippy's en een slang! Gadver! Eng en toch ook weer heel mooi! Als ie maar niet in je tent zit!
    Morgen weer verder! Goeie reis! Xx

• 20 April 2014 - 10:41

Gerrie Westerveld:

Wat weer een mooi verhaal en wat een mooie foto's geniet ervan en we wachten weer op het volgend verhaal groetjes gerrie

• 20 April 2014 - 11:25

Robin&Anouk:

He Aussies!

Jeetje wat een belevenissen allemaal. Erg leuk!
    Hier is het voetbalfeest net geweest, ook erg gezellig,
    Maar aan jullie verhalen te lezen.. Hadden jullie het daar niet
    willen missen.
    Geniet er lekker van met zn 3tjes & we zien het
    volgende verhaaltje weer tegemoet!

Liefss Robin&Anouk

• 20 April 2014 - 12:19

Gretha :

Hoi aussies, wat weer een geweldig verhaal en mooie foto's.
    De alternatieve route was zeker de moeite waard, wij gingen met openbaar vervoer dat kom je daar niet , maar als ik jullie verslag lees moet ik nog maar een keertje weer heen.
    Heel veel plezier en genieten.

• 20 April 2014 - 13:49

Rein En Anneke:

Wat weer heerlijk om het verslag te kunnen lezen met daarbij de prachtige foto's, door de telefoontjes zijn we al wel op de hoogte van jullie reilen en zeilen, toch is dit dan DE aanvulling, SUPER !! Genieten, genieten, enz !! Veel liefs pap en mam XXX

• 20 April 2014 - 14:24

Jolanda:

Wat geweldig wat jullie mee mogen maken. Dat is toch echt genieten. Mooie foto`s. Fijne paasdagen daar in Australië. Groetjes Jolanda.

• 20 April 2014 - 14:27

Joke.:

Weer een mooi verslag om te lezen. Wat een geweldige tijd hebben jullie daar en de reis is nog lang niet afgelopen!!! Benieuwd naar jullie volgende belevenissen.

• 20 April 2014 - 17:36

Fam. Kroeze:

Wat weer een prachtig verhaal met mooie foto`s. Je wordt helemaal in het verhaal meegenomen. Top.
    Ook verkleuren jullie al lekker zo te zien.
    Een goede reis verder en lekker genieten. En natuurlijk: fijne Pasen. ( maar dat komt wel goed volgens ons)
    liefs de Kroeskopjes XXX

• 20 April 2014 - 18:21

Bert Vorenkamp:

Hey meiden, leuke verhalen. Leuk dat jullie de binnenlanden in zijn gegaan. Weg van de toeristen. Gewoon praten met de locals is veel leuker. Gewoon mensen ontmoeten. Grappig !
    Veel plezier.

• 20 April 2014 - 19:41

Harrie En Egbertha:

We genieten enorm van jullie verhalen en vooral van jullie enthousiasme. Helemaal top!

• 20 April 2014 - 21:57

Gerrit En Anny:

Hallo alledrie, leuk om jullie zo te volgen en jullie verhalen op afstand mee te beleven. Super en blijf genieten! Goeie reis verder, tot de volgende keer.............

• 21 April 2014 - 17:21

Oma En Opa.:

voor alle drie.; we genieten van jullie reisverslag en de mooie foto,s
    bij de boer is altijd wat te beven schijnbaar prachtig.
    groeten oma & opa

• 21 April 2014 - 18:16

Collin,jannie,leonie,jasper,anna:

Wat weer een heerlijk verhaal om te lezen daarbij nog de mooie foto's met alleen maar vrolijke gezichten. Wat fijn dat jullie zo genieten. Wij verheugen ons weer op het volgende verhaal. Dikke kus XXX

• 21 April 2014 - 19:10

Dina:

Hoi,
    wat een leuke verslagen en vooral die foto's: super hoor!
    Wat maken jullie ontzettend veel mee!
    Goede reis verder.
    Groetjes uit Assen