Fraser Island and on the road again! - Reisverslag uit Bli Bli, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu Fraser Island and on the road again! - Reisverslag uit Bli Bli, Australië van Leonie, Chiel & Renee - WaarBenJij.nu

Fraser Island and on the road again!

Door: Leonie, Chiel & Renee

Blijf op de hoogte en volg Leonie, Chiel & Renee

11 April 2014 | Australië, Bli Bli

Na twee dagen rijden en al bijna 2000 kilometer gereden te hebben zijn we aangekomen in Hervey Bay. Onderweg hebben we de eerste emoes en kangoeroes al gespot. Het is al 7 uur als we aankomen in Hervey Bay, het is donker en het regent. We besluiten om een hostel op te zoeken. We komen aan bij Colonial Village. Ze zeggen dat er nog wel een villa beschikbaar is. Een villa?!? Dat is toch iets boven ons budget, waarop de receptioniste ons gewoon een bed in een hostel aanbied, maar dat scheelt maar 2 dollar per persoon dus wij besluiten om voor de villa te gaan. Wat een luxe! Na zo’n eind rijden in een bed slapen.
We hebben lekker uitgeslapen en boodschappen gedaan. Daarna op naar het strand! Eindelijk een strand zonder ´stingers´ en ´crocs´. Even een relax dagje. Daarna zijn we weer naar de camping gereden en hebben voor morgen een tour naar Fraser Island geboekt.

De volgende ochtend werden we om half 8 opgehaald en naar de ferry gebracht. Op Fraser Island stond onze gids Steve op ons te wachten. Vandaag gaan wij 75-mile beach, Eli creek, Maheno schipwreck, The Pinnacles coloured sands, Central Station, Wangoolba Creek en Lake McKenzie bekijken.
Fraser Island was en is nu weer van de ‘Butchulla people’, zij wonen er al meer dan 5,000 jaar. De Butchulla noemen het eiland K´Gari, wat paradijs betekent. De Butchulla vertellen alles in ´Dreamtime stories´. De ´Dreamtime story´ van Fraser K´Gari Island gaat als volgt: de Aboriginal God Beeral stuurde twee vertrouwenspersonen Yindingie en ‘sprit helper’ K’gari om de wereld mooier te maken en in een paradijs te veranderen. Dus Yingingie en K’gari gingen naar de aarde om een paradijs te creëren. Ze hadden deze taak goed uitgevoerd en waren zo moe dat K’gari ging liggen slapen in een mooie baai. Toen ze wakker werd vond ze de wereld zo mooi dat ze niet meer terug wilde. Wanneer ze wilde blijven kon dat niet in ‘spirit’ vorm, daarom heeft Beeral haar veranderd in een lang, dun eiland met kristalzand. Ze kreeg kleren van regenwoud en hij schilderde haar een regenboog aan kleuren. Hij gaf haar juwelen ogen in de vorm van sprankelende meren waarmee ze naar de hemel kon kijken. Verder versierde hij de lucht met mooie vogels zodat ze zich nooit eenzaam zou voelen en hij gaf het eiland een aboriginal stam, de ‘Butchulla People’. Dit verhaal wordt onder de Butchulla van generatie op generatie doorverteld en daarom werd K’gari in hun taal het woord voor paradijs. De Aboriginals zijn nu met de regering in overleg dat zij hun gebieden weer terugkrijgen en dat deze gebieden ook hun orginele aboriginal namen terug krijgen. Daarom heet Ayers Rock nu alweer Uluru en gaat Fraser Island, Fraser K’Gari Island heten.
We hebben hier een super dag gehad en lekker in Eli Creek en Lake Mckenzie gezwommen. Ook hebben we op het strand nog een dingo gezien. Op het eiland leven meer dan 200 dingo’s. Steve vertelde ons duidelijk dat dingo’s geen honden zijn, maar wolven (ze blaffen niet, maar huilen!!). Ze stammen af van de Aziatische wolf en komen oorspronkelijk ook uit Azië. Wanneer je oog in oog met een dingo komt te staan moet je stil blijven staan met je handen omhoog en de dingo recht in zijn ogen kijken. Daarna proberen om langzaam achteruit te lopen en met je rug tegen een boom gaan staan. Dingo’s vallen namelijk van achter aan. Goed om te weten! Gelukkig zijn wij niet aangevallen vandaag…

Wij zijn weer onderweg van Hervey Bay naar Noosa om de gaan kanoën door de Noosa Everglades. Eenmaal aangekomen zien we dat Noosa heel erg toeristisch is. Het lijkt ons helemaal niks. Een nieuw plan: we gaan met een grote boog door het binnenland naar Sydney rijden. Op naar de cowboys, cowgirls, rodeo en een biertje drinken met de locals in de pub.

Ondertussen horen wij dat er in Cairns een cycloon Ita actief is. Gelukkig zijn wij daar al weg! Van Travellers Autobarn krijgen wij ook bericht:
CYCLONE WARNING * HEAVY RAIN * STRONG WINDS * LOCAL FLOODING * ROAD CLOSURES *
In Noord Queensland verwachten ze vrijdag wind van 280 km/u.

• 12 April 2014 - 00:04

Bert Vorenkamp:

Leuk verhaal. Foto's zijn ook mooi ! Geen krokodillen in het riviertje begrijp ik, ha, ha.
    Have fun !

• 12 April 2014 - 06:58

Rielle :

Hey allemaal,

Wat weer leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken daar

• 12 April 2014 - 09:06

Rein En Anneke:

Gaaf , lichtelijk jaloers, heerlijk om een up-date te zien en te lezen! En idd een heel groot WAUW factor! Geniet van al dat moois!!! Dikke knuffel , dikke kus xxx Pap en mam

• 12 April 2014 - 17:10

Miny:

Zet de tent maar goed vast dan!!! Haha!
    Leuk verhaal "The dreamtime story" Die dingo ziet er niet echt gevaarlijk uit maar schijn bedriegt denk ik!
    Doe de groeten in Killarney aan Alex, Stevie, Tess en Nick!
    Liefs, Mam

• 12 April 2014 - 18:08

Gretha:

Leuk om te horen dat het zo goed gaat en dat jullie op tijd vertrokken zijn uit Cairns vanwege de storm. Het is goed van de regering dat ze vele historische plekken weer terug geven aan de Aboriginals het is ook erfgoed waar ze recht op hebben.
    Ik ben erg benieuwd hoe het is op de route die jullie nu nemen, ik zou wel even Brisbane meenemen op de route ik vond dat een erg leuke stad.
    Heel veel plezier en genieten, zie al weer uit naar het volgende verslag.

• 12 April 2014 - 21:20

Johan En Marjan:

Wat weer mooi geschreven en gefotografeerd en fijn om jullie blije gezichten te zien. Geniet!!!
    Liefs ons XXX